Maklumat dan info waktu solat di malaysia

Kedudukan Makmum Wanita


Solat Jemah Wanita Di Masjid
Dari Abu Hurairah, dia berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Sebaik-baik saf bagi lelaki adalah yang paling hadapan dan seburuk-buruknya adalah yang paling belakang. Sebaik-baik saf wanita adalah yang paling belakang dan seburuk-buruknya adalah yang paling hadapan.” (Hadis Riwayat Muslim)

Apabila imam solat berjamaah hanya dengan seorang makmum, maka dia (makmum) disunnahkan berdiri di sebelah kanan imam (sejajar dengannya), sebagaimana yang dinyatakan oleh Ibnu Abbas r.a. bahawa “beliau pernah solat berjamaah bersama Rasulullah pada suatu malam dan berdiri di sebelah kirinya. Maka Rasulullah memegang kepala Ibnu Abbas dari belakang lalu memindahkannya ke sebelah kanannya.” (Hadis Riwayat Muslim)

Diriwayatkan dari Anas, ia berkata, “Aku solat bersama seorang anak yatim di belakang Nabi s.a.w., dan ibuku (ummu Sulaim) di belakang kami.” (Hadis Riwayat Bukhari)
Jika seorang lelaki dan seorang wanita solat bersama imam maka lelaki berdiri sejajar di sebelah kanan imam, sementara wanita ber-saf sendirian di belakang keduanya. Diriwayatkan dari Anas, “Bahawa Rasulullah s.a.w. mengimaminya, dan seorang wanita bersama mereka, maka beliau menempatkannya di sebelah kanannya, dan wanita tersebut di belakang mereka.” (Hadis Riwayat Muslim)
Imam Ibnu Abdil Barr rahimahullah berkata, “Para ulama bersepakat bahawa seorang wanita itu solat di belakang seorang lelaki dalam satu barisan. Yang disunnahkan adalah mengambil posisi tepat di belakang laki-laki, bukan di sebelah kanannya.”(al-Mughni, Ibnu Qudamah)
Seorang lelaki boleh menjadi imam solat bagi isterinya atau salah seorang mahramnya. Dan tidak boleh seorang lelaki mengimami seorang wanita asing (bukan mahramnya) seorang diri, berdasarkan keumuman hadis berikut:
“Tidak boleh bagi seorang lelaki berduaan dengan seorang wanita, kerana yang ketiganya adalah syaitan.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi)

Solat Jemah Wanita Di Masjid

Seorang Wanita Mengimamkan Jemaah Wanita


Kedudukan Imam Wanita Apabila seorang muslimah mengimamkan solat bagi sekumpulan wanita, dia hendaklah berdiri di tengah-tengah saf makmum yang pertama, dan bukannya di saf hadapan mereka. Ini adalah berdasarkan perbuatan Saidatina Aisyah dan Ummu Salamah r.a. Raithah al-Hanafiyyah menyebut bahawa Aisyah r.a telah mengimami mereka dan berdiri di tengah saf mereka dalam sebuah solat fardhu. Diriwayatkan oleh al-Baihaqi (3/131) dan Daruqutni (1/404). ‘Ammar al-Duhni pula diberitahu oleh Hujairah, iaitu seorang wanita dari kalangan kaumnya, bahawa Ummu Salamah r.a telah mengimamkan solat mereka dan beliau telah berdiri di tengah-tengah saf. Diriwayatkan oleh al-Baihaqi (3/313), Abdul Razak (3/140) dan Daruqutni (1/405) serta dianggap sahih bersandarkan bukti-bukti. Para muslimah yang menjadi imam bagi jemaah wanita juga diharuskan untuk menyaringkan bacaan di dalam solat berjemaah seperti solat Maghrib, Isyak dan Subuh melainkan sekiranya terdapat lelaki yang bukan mahram bersama mereka.

Makmum Wanita


Kedudukan Makmum Wanita Sekiranya wanita mengikuti solat secara berjemaah bersama kaum lelaki, mereka hendaklah berdiri di belakang saf para lelaki. Anas bin Malik r.a berkata:"Saya pernah bersembahyang dengan seorang anak yatim di rumah kami di belakang Nabi s.a.w sebagai imam, sedangkan ibu saya iaitu Ummu Sulaim berdiri di belakang kami." H.R al-Bukhari (no. 727) dan Muslim (no. 658) Justeru itu, para muslimah hendaklah bersembahyang di belakang saf lelaki sekalipun wanita tersebut hanya seorang diri. Berlainan pula sekiranya wanita tersebut berdiri keseorangan di belakang saf wanita, maka hukumnya adalah makruh. (Raudhah al-Thalibin, Jld. 1, hlm. 463) Seterusnya, adalah tidak harus bagi seorang lelaki untuk solat berdua mengimami seorang wanita sahaja yang bukan mahramnya kerana Rasulullah s.a.w bersabda: "Tidak harus seorang lelaki menyendiri berdua-duaan dengan seorang wanita, kerana yang ketiganya adalah syaitan.” H.R. Tirmizi (no. 1171) dan Ahmad (no. 178) dengan sanad yang sahih. Walau bagaimanapun seorang lelaki diharuskan mengimami sekumpulan wanita kerana perhimpunan mereka tidak dianggap khulwah atau bersunyi-sunyian. Namun para salaf juga mensyaratkan keharusan tersebut dengan aman daripada fitnah.


Seandainya seorang wanita solat sesama mereka sahaja tanpa seorang lelaki pun maka saf yang paling depan ialah yang terbaik, kemudian diikuti oleh saf-saf yang seterusnya. Sabda Rasulullah s.a.w: "Sesungguhnya Allah S.W.T dan para malaikat-Nya berselawat ke atas saf-saf yang hadapan." H.R. Abu Daud (no. 650), al-Nasa'ie (2/90) dengan sanad yang sahih. Walau bagaimanapun jika mereka sembahyang berjemaah di belakang saf para lelaki tanpa tabir pemisah, maka sebaik-baik saf ialah yang paling belakang dan seburuk-buruknya ialah yang paling hadapan. H.R Muslim (no. 440), Abu Daud (no. 678), Tirmizi (no. 224) dan  Ibn Majah (no. 1000). Imam Nawawi menyebut bahawa yang dimaksudkan dengan saf yang paling buruk ialah yang paling sedikit fadhilatnya dan paling kurang menepati kehendak syarak. Ini adalah kerana wanita sentiasa dituntut untuk menjauhkan diri daripada percampuran dengan kaum lelaki yang bukan mahram melainkan atas sebab yang darurat atau diharuskan oleh syarak. Justeru itu, dalam keadaan masjid di negera kita yang sudah diletakkan tabirnya, maka tempat yang terbaik bagi wanita ialah pada saf yang paling hadapan kerana sudah terpisah daripada pandangan lelaki.



Wanita Lebih Afdhal Solat Di Rumah Atau Di Masjid?


Nabi SAW bersabda maksudnya, "Janganlah kalian melarang para wanita (pergi) ke masjid dan hendaklah mereka keluar dengan tidak memakai wangi-wangian." (HR Ahmad dan Abu Daud)
Berdasarkan hadis ini, kita dapat fahami bahawa antara faktor mengapa Nabi SAW lebih menggalakkan kaum hawa untuk solat di rumah adalah kerana untuk mengelakkan timbulnya fitnah, godaan, menimbulkan syahwat di kalangan lelaki seperti memakai perhiasan, tabarruj, memakai wangi-wangian, berpakaian seksi dan ikhtilat (pergaulan bebas) di rumah Allah..



"إذا انعدمت العلة انعدمت الحكم"

'Apabila hilang / tiadanya sebab, maka hilang /tiadalah hukum.'
Jadi, sekiranya seseorang muslimah itu terhindar dari segala perkara di atas, maka adalah lebih baik untuk dia ke masjid kerana berdasarkan kaedah fiqh di atas, apabila tiadanya faktor yang menyebabkan seseorang itu lebih baik solat di rumah, maka terhapuslah hukum (solat di rumah lebih baik), justeru solatnya di masjid adalah lebih afdhal dari solat di rumah..
Berkata Al-Hafiz Ibn Hazm dalam kitabnya 'Al-Muhalla' : “Jika hadir seorang wanita ke masjid untuk bersolat berjemaah bersama kaum lelaki, maka itu adalah satu perkara yang baik. Hadis yang menyatakan kelebihan solat berjemaah mengatasi solat bersendirian dengan 27 darjat tidak boleh dikhususkan untuk kaum lelaki sahaja..."
Tiada Larangan untuk Ke Masjid Sabda Rasulullah S.A.W.: "Janganlah kalian melarang hamba-hamba wanita Allah untuk ke masjid-masjid Allah"{HR Bukhari: no 858 dan Muslim: no 442}
Dr. Sheikh Yusuf Al-Qaradawi berkata: "Solat seorang perempuan di rumahnya itu lebih baik dari di masjid jika dia ke masjid hanya untuk berjemaah, tanpa sebarang faedah lain, tetapi jika ada faedah yang lain seperti mendengar tazkirah keagamaan, mempelajari sesuatu ilmu atau mendengar bacaan al-Qur'an daripada qari yang khusyuk, maka pergi ke masjid itu adalah lebih baik.."
Sepertimana maklum, biasanya solat tarawikh di masjid diselitkan dengan ceramah-ceramah, zikir, tadarus Al-Quran dan majlis ilmu, jadi adalah lebih baik untuk kaum wanita ke masjid.. Sedangkan pada zaman Rasulullah, para sahabiah dan Ummul Mukminin (isteri-isteri Nabi) sangat rindu dan ghairah untuk ke masjid, bahkan ada sebuah hadis yang menunjukkan isteri Rasulullah sering ke masjid, Sayyidah Zainab r.a, salah seorang isteri nabi pernah mengikat seutas tali di antara dua tiang di masjid : Anas bin Malik r.a.
meriwayatkan bahwa Rasulullah masuk ke dalam masjid. Baginda melihat ada tali yang terikat antara dua tiang masjid, kemudian baginda bertanya, "Untuk apa tali ini?" Maka sahabat menjawab, "Ini adalah tali Zainab r.a.(isteri nabi) Bila dia letih dan mengantuk, maka dia akan bergantung kepadanya.
Rasulullah SAW . bersabda, "Bukalah tali ini. Hendaklah seseorang solat dalam keadaan bersemangat saja, dan bila dia letih hendaklah dia tidur." (H.R. Bukhari dan Muslim)
Subhanallah, kita lihat bagaimana Ummul Mukminin yang begitu erat terpaut dengan rumah Allah.. Tidak inginkah kita untuk mencontohi mereka? Tidak inginkah kita untuk menjadi sebaik-baik muslimah di sisiNya?



Soalan Kemuskilan Lain-lain Tentang Solat Melibatkan Wanita


ADAKAH ISTERI SUNAT MELAUNGKAN IQAMAH KETIKA SOLAT BERSAMA SUAMI?


Soalan; Assalamualaikum ustaz...sunat tak seorg isteri iqamah masa dia solatjemaah dgn suami dia di rumah mcm sunat bagi wanita iqamah kalau mereka solat sesama jemaah wanita? jawapan ustaz sy ucapkan ribuan terima kasih.
Jawapan;
Tidak disunatkan kepada isteri melaungkan iqamah, akan tetapi suamilah yang sunat melaungkannya. Wanita hanya disunatkan melaungkan iqamah jika ia mengerjakan solat sendirian atau sesama wanita (tanpa kehadiran lelaki). Adapun azan, tidak sunat wanita melaungkannya walaupun solat sesama wanita. Jadi, yang disunatkan hanya iqamah sahaja.

Rujukan;
Al-Masu'ah al-Fiqhiyah al-Kuwaitiyah, 6/9.
'Umdatu as-Salik, Ibnu an-Naqib, hlm. 38.
Syarah Muqaddimah al-Khadhramiyah, 1/184.
http://path2wardstafaqquh.blogspot.my/2013/07/kedudukan-wanita-dalam-solat-berjemaah.html
http://cikgujawi.blogspot.my/p/kedudukan-solat-jemaah_25.html
Labels: Fiqh, Fiqh Solat, Imam Wanita, Solat, Solat Wanita

Thanks for reading Kedudukan Makmum Wanita. Please share...!

0 Comment for "Kedudukan Makmum Wanita"

Back To Top